Vinylová horečka zažívá svůj velký boom. Přesto si podle nového průzkumu více než 50 % Američanů desky kupuje hlavně proto, aby vlastnili fyzickou kopii alba svých oblíbených interpretů. Nemají přitom zařízení, na kterém by se daly desky přehrát.
Velké černé placky nadupané hudbou zažívají silný comeback a zdobí domov čím dál většího počtu nadšenců. Zdá se ale, že Američané jejich přehrávání berou po svém.
Podle nové studie společnosti Luminate, která zkoumala největší trendy zábavního průmyslu pro rok 2023 totiž až polovina z 3 900 respondentů v USA, kteří aktivně kupují vinylové desky, nevlastní zařízení, na kterém by je přehráli.
Zdá se tedy, že mnoho lidí si kupuje vinyly jen kvůli tomu, aby drželi opravdovou fyzickou kopii alba svých oblíbených umělců.
Hudbě nadále vlýdnou streamovací služby
Společnost Luminate tyto statistiky přisuzuje “superfanouškům”, které definuje jako posluchače hudby, jež za ni utrácejí nadprůměrně mnoho času a peněz.
Zároveň aktivně objevují nové kousky, účastní se aktivit souvisejících s hudbou na sociálních sítích a plánují v příštích 12 měsících navštívit živou hudební akci.
Tito superfanoušci sbírají vinyly spíše proto, aby si doplnili své sbírky, než aby je poslouchali.
Nutno dodat, že navzdory rostoucímu zájmu o vinyly zůstávají streamovací služby hlavním zdrojem příjmů z hudby. V roce 2022 budou tvořit 84 % celkových příjmů.
To naznačuje, že vinylová mánie je spíše sběratelskou akcí, která je poháněna tím, že hudební fanoušci chtějí vlastnit fyzické kopie svých oblíbených alb, a ne je pouze streamovat online.
Znovuzrození vinylu dokonce přimělo velké umělce, jako jsou Jack White a Metallica, aby investovali do vlastních lisoven vinylových desek. Metallica zašla tak daleko, že si koupila vlastní lisovnu poté, co bylo v roce 2022 vylisováno na vinyl téměř milion jejich alb.
Závěrem studie ukazuje, že mnoho lidí kupuje vinylové desky čistě pro sběratelské účely, ale celkovým příjmům hudebního průmyslu stále dominují streamovací služby. Nicméně trend vinylových desek nevykazuje žádné známky zpomalení a zdá se, že vlastnictví fyzických kopií hudby je trend, který tu zůstane.